Info om sekretariatet

Sekretariatet udfører det praktiske arbejde omkring opgaver og projekter for foreningen, og som bestyrelsen træffer beslutning om.  

Sekretariatsfunktionen varetages af Aalborg Forsyning (Aalborg Vand A/S).

Sekretariatsleder er Signe Krogh

Sekretariatet kan kontaktes på: grundvandssamarbejde@aalborg.dk 

 

Generalforsamling

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Den ordinære generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af maj. 

Bestyrelsen (sekretariatet) indkalder med mindst én måneds varsel til den ordinære generalforsamling.

Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal fremsendes skriftligt til formanden og sekretariatet senest den 15. marts.

Hvis der ønskes afholdt en ekstraordinær generalforsamling, skal ønsket sendes skriftligt til sekretariatet, og generalforsamlingen skal afholdes inden 6 uger efter modtagelsen af ønsket. 

Generalforsamlingen blev indledt med en velkomst ved bestyrelsesformand Daniel Borup.

1. Valg af dirigent

Morten Steen Sørensen, funktionschef i Aalborg Forsyning blev valgt.

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig på baggrund af de fremmødte deltagere, jf. vedtægterne.

2. Bestyrelsens beretning

Bestyrelsesformand Daniel Borup fremlagde bestyrelsens beretning.

Bestyrelsesformanden trådte ind i bestyrelsen sidste sommer, da den tidligere bestyrelsesformand valgte at træde tilbage, og gav derfor en kort præsentation af sig selv.

Grundvandsbeskyttelse er nøgleordet i vores samarbejde. Der er mange udfordringer, og mulighederne ændrer sig hele tiden. I bestyrelsen drøfter vi ofte, at der ikke kun er en vej til grundvandsbeskyttelse, men en værktøjskasse med flere muligheder.

 

I 2023 havde foreningen særligt fokus på:

  • Overvågning af grundvandskvaliteten

Foreningen tager hvert år vandprøver fra moniteringsboringer i oplande til de vandværker, der i indsatsplanerne har overvågning af vandkvaliteten som indsats. Der er udarbejdet ”pixibøger” for at gøre viden fra overvågningsrapporterne mere tilgængelige for de respektive vandværker.  Overvågningen skal sikre det enkelte vandværk en bedre mulighed for at følge udviklingen i oplandet til kildepladsen, og dermed mulighed for rettidig omhu. Overvågningsrapporterne findes stadig på foreningens hjemmeside, så pixibøgerne er kun for at gøre det lettere for det enkelt vandværk.

  • Sikring af arealer til grundvandsbeskyttelse

Nøgleordet for foreningen er grundvandsbeskyttelse og derfor bliver der fortsat arbejdet på at beskytte de arealer, der er nødvendige for at sikre den fremtidige vandindvinding.

Drikkevand og grundvandsbeskyttelse har stort fokus i Danmark, og der bliver talt meget om både BNBO (de boringsnære beskyttelsesområder) og grundvandsparker. I Grundvandssamarbejde Aalborg følger vi udviklingen tæt, men kæmper også fortsat på at holde fokus på opgaven – nemlig at sikre beskyttelse af grundvand i praksis.

Der er forhandlinger i gang flere steder.

Bestyrelsen presser hele tiden på for at få lukket nogle aftaler. Desværre er det ikke alt, vi er herre over. Det gælder fx behandlingstiden ved SKAT som bare er én af de faktorer, der bremser vores gennemførsel af forhandlinger.

I 2023 blev der lukket en enkelt aftale, og flere forventes meget tæt på mål.

  • Tilsyn

Formålet er naturligvis kontrol af om vores aftaler overholdes, men det primære fokus er dialogen. Vi har ingen intentioner om at opkræve boder, - for det står ikke mål med den forurening, der evt. sker – men via dialogen sikrer vi en fortsat forståelse for formålet med aftalen, og hvad der kan lade sig gøre, og hvad der strider mod aftalerne – og helst før det går galt.

I 2023 har Jens Christian gennemført 53 tilsyn eller har besøgt 117 matrikler. Der var igen overtrædelser, men der har været 9 opfølgninger herunder dispensationsansøgninger.

 

I september 2023 fik foreningen ny sekretariatsleder, Signe Krogh, som er kendt i foreningen, da hun har været stedfortræder for den tidligere sekretariatsleder. Sekretariatet sørger for den daglige drift af foreningen. Det er alt fra det strategiske arbejde for at sikre grundvandsbeskyttelse, herunder indgåelse af nye aftaler, tilsyn med de dyrkningsaftaler, som er tinglyst, drift af foreningen, information og kommunikation samt overvågning af grundvandskvaliteten, så vi kan være på forkant med, hvad vi kan forvente at finde i vandværksboringerne.

I efteråret 2023 blev der afholdt valg til forenings bestyrelse. Foreningen lavede vedtægtsændringer for et par år tilbage, som sikrer kontinuitet i bestyrelsesarbejdet ved, at det ikke er hele bestyrelsen, der er på valg samtidig. Tak til jer, som har valgt at fortsætte i bestyrelsen, dem som er trådt ud og velkommen til jer, der er nye.

Stor tak til alle fremmødte, der dagligt er med til at sikre, at vandværkerne kan levere høj kvalitet. Jeres forbruger skylder jer en stor tak for den indsats, I leverer for at sikre rent grundvand.

Spørgsmål: Er Aalborg Kommune foran ift. andre kommuner med opkøb af jord?

Svar: I Aalborg er vi foran andre kommuner ift. at få lagt deklarationer på jord, men ikke opkøb af jord.

Beretningen blev taget til efterretning.

3. Godkendelse af det reviderede årsregnskab

Årsregnskabet for 2023 blev fremlagt af Anne Kathrine fra Aalborg Forsyning/Økonomi.

Årsregnskabet er forsynet med en blank revisionspåtegning uden forbehold eller påtegnelser.

Regnskabet blev godkendt uden bemærkninger.

4. Fremlæggelse af budget

Budget 2024 blev fremlagt af Anne Kathrine fra Aalborg Forsyning/Økonomi.

Spørgsmål: Hvor langt er I kommet med grundvandsbeskyttelsen?

Svar: Der er beskyttet ca. 1500 ha. Ifølge indsatsplanerne mangler vi at beskytte ca. 1000 ha.

Supplerende spørgsmål: Hvad med skæringsdatoen for indgåelse af beskyttelse jf. indsatsplanerne?

Svar: Skæringsdatoen jf. indsatsplanerne er overskredet, men Aalborg Kommune er klar over, at det er en lang proces at indgå aftaler om grundvandsbeskyttelse.

Dirigenten spurgte sekretariatslederen om hvad der ved ønsketænkning kunne få skruet hastigheden på grundvandsbeskyttelse op?

Svar: Det skulle være mere national vilje/politisk mod til at beskytte 100 års oplande, og mindre fokus på BNBO, da det kun er 1 års oplande, der beskyttes ved den lov.

Spørgsmål: I Hammer Bakker er Aalborg Kommune i gang med indvindingstilladelser, hvis der skal laves nye boringer, kan sekretariatet så hjælpe med at beskytte eller komme med kvalificerede bemærkninger til Aalborg Kommune hvis placering eller lign er for tæt på bebyggelse?

Svar: Medlemmerne er altid velkomne til at rette henvendelse til sekretariatet. Foreningen og sekretariatet er ikke myndighed og kan først lave grundvandsbeskyttelse, når Aalborg Kommune har udarbejdet en ny indsatsplan, hvor de har vurderet, hvad der skal beskyttes. Sekretariatet hjælper gerne med at udarbejde høringssvar eller lign. som I selv sender ind til Aalborg Kommune.

Budget er taget til efterretning uden yderlige kommentering.

5. Behandling af indkomne forslag fra medlemmerne

Ingen forslag

6. Bidragstakst til godkendelse

Bestyrelsen anbefaler, at taksten i 2025 fastholdes på 1,50 kr. pr. solgt m3.

Taksten på 1,50 kr. blev vedtaget af generalforsamlingen.

7. Præsentation af bestyrelsesmedlemmer

Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg har 12 bestyrelsesmedlemmer:

Kim Pedersen, Svenstrup Vandværk (næstformand)

Henrik Højlund, Godthåb Vandværk

Ole Pedersen, Vadum Vandværk

Anders Jungersen, Vadum Vandværk

Bjarne Thomsen, Tylstrup Vandværk

Carsten Bech, Vestbjerg Vandværk

Selmer Nielsen, Fjellerad Vand Amba

Michael Reedtz, Vejgård Vandværk

Daniel Borup, Aalborg Vand A/S (formand)

Tonny Carlsen, Aalborg Vand A/S

Lene Toldbod Burgaard, Aalborg Vand A/S

Birthe Dilling Berg, Aalborg Vand A/S

8. Præsentation af suppleanter

Som suppleanter til bestyrelsen er følgende personer valgt;

Jens Christian Weinkouff, Frejlev Vand

Carsten Dahl Larsen, Lindholm Vandværk

Brian Rex, Lindholm Vandværk

Helge Ziegler, Gl. Sulsted Vandværk

Carsten Pedersen, Grindsted Vandværk

Jacob Knudsen, Fjellerad Vand Amba

Jan Olesen, Gistrup Vandværk

Der mangler en suppleant i kontaktgruppen SV samt to suppleanter fra Aalborg Vand A/S.

9. Eventuelt

Intet.

 

Dirigenten takkede af og formanden afsluttede generalforsamlingen.

Bestyrelsesmøder

Bestyrelsen for Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg mødes ca. 1 gang i kvartalet eller 4 gange om året til bestyrelsesmøde.

Desuden tager bestyrelsen på ekskursion, mødes til temaaften eller lign. 1-2 gange om året.

Det er sekretariatet, der har ansvaret for at afholde bestyrelsesmøderne.

Referater fra bestyrelsesmøder - se "Bestyrelsen"

Rul til toppen