Bestyrelsen

Bestyrelsen for Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg består af 12 medlemmer – 4 fra Aalborg Vand A/S og 2 fra hver kontaktgruppe (kontaktgruppe Nord, kontaktgruppe Nørresundby-Vadum, kontaktgruppe Aalborg Sydvest samt kontaktgruppe Aalborg Sydøst).

Bestyrelsesmedlemmernes funktionsperiode er 4 år.

Næste valg til bestyrelsen sker i efteråret 2025, hvor der skal vælges medlemmer fra de 4 kontaktgrupper. Bestyrelsesmedlemmerne modtager ikke honorar for bestyrelseserhvervet.

Vedtægter

for Forening for grundvandssamarbejde i Aalborg

 

  1. Navn, hjemsted og organisationsform

1.1.           Foreningens navn er Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg, forkortet GVA.

1.2.           Foreningen har hjemsted i Aalborg Kommune.

1.3.            GVA er en selvstændig forening.

 

  1. Formål

2.1.           Formålet med foreningen er at sikre, at forsyning med drikkevand i Aalborg Kommune

fortsat kan ske på grundlag af uforurenet grundvand, dvs. uden videregående permanente rensningsforanstaltninger og i overensstemmelse med vandforsyningsplan 2013-2024 for Aalborg Kommune med senere ændringer.

2.2.           GVA’s formål er også at fremme udførelse og deltagelse i grundvandsbeskyttelsesprojekter, herunder indsatsplaner.

2.3.           GVA er etableret i overensstemmelse med vandforsyningslovens §§ 52 a og 52 b med

henblik på en samlet varetagelse og fordeling af udgifterne til kortlægning, overvågning og beskyttelse af vandressourcerne, som nævnt i § 52 a forårsaget af kvaliteten

af disse vandressourcer.

 

  1. Opgaver

3.1.           Arbejdsopgaverne udføres i tæt samarbejde mellem foreningens medlemmer.

 

Opgaverne tager udgangspunkt i indsatsplanerne for grundvandsbeskyttelse og må

ikke stride imod disse. Opgaverne omfatter bl.a.:

  • Prioritere indsatserne
  • Opstille handlingsplaner
  • Undersøge, kortlægge og registrere nuværende og fremtidige drikkevandsområder, herunder grundvandsmonitering
  • Koordinere undersøgelserne og de forebyggende foranstaltninger med miljø -og planmyndigheder
  • Udarbejde materiale til sikring af overholdelse af indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse
  • Indgåelse af aftaler til sikring af beskyttelsen af grundvandet
  • Betale for indgåede dyrkningsaftaler
  • Kontrollere overholdelse af indgåede aftaler om foranstaltninger til sikring af

grundvandet

  • Videndele og være i tæt dialog med medlemmer samt øvrige interessenter om

grundvandsbeskyttelsen

  • Afgive diverse høringssvar

Under opfyldelse af foreningens formål skal der tilstræbes et nært samarbejde med

myndighederne i Aalborg Kommune, herunder om vandforsyningsplaner og indsatsplaner.

3.2.           GVA’s arbejde hindrer ikke de enkelte medlemmer i – på egne vegne og for egen

regning – at gennemføre foranstaltninger med ovennævnte formål.

3.3.           GVA varetager ingen myndighedsopgaver, men kan bidrage med idéer og forslag til

de kommunale myndigheders arbejde, f.eks. i forbindelse med revidering af vandforsyningsplan eller indsatsplan.

 

  1. Brugs- og ejendomsretlige forhold

4.1.           GVA kan indgå dyrkningsaftaler med lodsejere inden for den gældende lovgivnings rammer herfor.

4.2.           GVA kan erhverve arealer til sikring af aftaler om beskyttelse af grundvandet m.v. i

henhold til de enhver tid gældende indsatsplaner.

4.3.            De økonomiske forpligtelser, der følger af erhvervede rettigheder som f.eks. dyrkningsaftaler eller køb af fast ejendom, afholdes via de midler, foreningens deltagere

indbetaler, jf. pkt. 5.

4.4.           Eksisterende og nye vandforsyningsanlæg (bygninger, boringer og ledninger) skal respekteres og kan frit etableres på erhvervede arealer af den almene vandforsyning,

inden for hvis forsyningsområde arealet er beliggende.

 

  1. Betaling af bidrag

5.1.           Dækning af udgifterne til etablering og vedligeholdelse af foranstaltninger, aftalte opgaver og projekter til beskyttelse af grundvandet, herunder regnskab og sekretariatsbistand, sker ved, at hvert medlem af foreningen betaler et m3-bidrag baseret på vandsalget. m3-bidraget afregnes af de deltagende almene vandforsyninger efter anlæggenes slutafregnede vandsalg.

5.2.            Taksten for m3-bidraget, der er ens for alle medlemmer, fastsættes således, at der tilsigtes løbende dækning for udgifterne til planlagte opgaver og projekter til etablering og vedligeholdelse af beskyttelsesforanstaltningerne. Taksten godkendes af generalforsamlingen.

5.3.           Bidrag indbetales til en konto anvist af sekretariatet 2 gange årligt pr. 1. marts og pr. 1. september.

5.4.           Indberetning af den solgte vandmængde året før foretages af vandforsyningen senest den 1. februar.

5.5.           Medlemmerne af foreningen er ansvarlige for målernes korrekte aflæsning, og at indberetning foretages i henhold til de til enhver tid gældende bestemmelser.

5.6.           Medlemmer af foreningen modtager ikke godtgørelse for administrationsomkostninger i forbindelse med opkrævning og indberetning af eget bidrag (m3-bidrag).

5.7.           Ved betaling af bidrag efter sidste rettidige betalingsdato kan pålægges renter og gebyrer efter rentelovens regler.

 

  1. Generalforsamling

6.1.           Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.

6.2.           Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af maj.

Bestyrelsen indkalder hertil med mindst én måneds varsel elektronisk vedlagt det i pkt. 6.3 angivne.

6.3.           Indkaldelsen skal foruden dagsorden indeholde regnskab for det forløbne år, budget for indeværende år samt eventuelle forslag, jf. pkt. 6.8.

6.4.           Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde:

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning
  3. Godkendelse af det reviderede årsregnskab
  4. Fremlæggelse af budget
  5. Behandling af indkomne forslag fra medlemmerne
  6. Godkendelse af bidragstakst
  7. Præsentation af nye bestyrelsesmedlemmer
  8. Præsentation af nye suppleanter til bestyrelsen
  9. Eventuelt

6.5.           På generalforsamlingen har hver almen vandforsyning som medlem af foreningen én stemme.

En almen vandforsyning afklarer internt, hvem der repræsenterer vandforsyningen på generalforsamlingen.

Der kan afgives stemme ved skriftlig fuldmagt. Fuldmagten skal være dateret og underskrevet af de tegningsberettigede for den almene vandforsyning, der ønsker at stemme ved fuldmagt.

6.6.           Afgørelser træffes ved 2/3 flertal af de fremmødte stemmeberettigede. En afgørelse kan kun træffes, hvis der i flertallet indgår Aalborg Vand A/S’ stemme.

6.7.           Ved vedtægtsændring kræves der 2/3 flertal af medlemmernes stemmer og Aalborg Vand A/S’ stemme. Hvis det ikke er tilfældet, indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, hvor vedtagelse kan ske med 2/3 flertal af de fremmødte og Aalborg Vand A/S’ stemme.

6.8.           Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal fremsendes skriftligt til bestyrelsesformanden og sekretariatet senest den 15. marts.

6.9.           Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når mere end halvdelen af bestyrelsens medlemmer finder det fornødent, eller når halvdelen af medlemmerne af foreningen skriftligt fremsætter ønske herom ledsaget af de forslag, der ønskes behandlet, samt en begrundelse herfor.

6.10.         Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes inden 6 uger efter modtagelsen af

skriftligt ønske herom.

6.11.         Referat fra generalforsamling skal foreligge senest 14 dage efter generalforsamlingens afholdelse og være underskrevet af generalforsamlingens dirigent.

 

  1. Bestyrelse

7.1.           Bestyrelsen består af 12 medlemmer.

7.2.           Aalborg Vand A/S vælger 4 medlemmer og 2 suppleanter til bestyrelsen. Aalborg Vand A/S’ bestyrelsesposter besættes af minimum 2 medarbejdere fra Forsyning, der arbejder med grundvand og drikkevand. Hvert andet år vælges to medlemmer og en suppleant.

7.3.           For så vidt angår de forbrugerejede vandforsyninger i Aalborg Kommune fra de 4 kontaktområder; Kontaktgruppe Nord, Kontaktgruppe Nørresundby-Vadum, Kontaktgruppe Aalborg Sydvest, Kontaktgruppe Aalborg Sydøst, se bilag 7.3, vælger hvert kontaktområde 2 medlemmer og 2 suppleanter til bestyrelsen.

Valghandlingen skal ske forud for generalforsamlingen, så de valgte medlemmer kan præsenteres på generalforsamlingen.

Valghandlingen kan ske på de årlige kontaktgruppemøder.

7.4.           Valgbar som bestyrelsesmedlemmer og suppleanter er bestyrelsesmedlemmer og ansatte hos de forbrugerejede vandforsyninger samt bestyrelsesmedlemmer fra Aalborg Vand A/S og medarbejdere fra Aalborg Forsyning, der arbejder med grundvand og drikkevand.

7.5.            Bestyrelsens formand vælges blandt de medlemmer af bestyrelsen, som er valgt af Aalborg Vand A/S.

7.6.            Bestyrelsens næstformand vælges blandt de medlemmer af bestyrelsen, som er valgt af de forbrugerejede vandforsyninger.

7.7.           Bestyrelsesmedlemmernes funktionsperiode er 4 år.

                   I overgangsåret, 2022, vælges for de forbrugerejede vandværker dog 1 medlem og 1 suppleant for 2 år og 1 medlem og 1 suppleant for 4 år fra hvert område.

                   I overgangsåret, 2022, vælges for Aalborg Vand A/S 2 medlemmer og 1 suppleant for 2 år og 2 medlemmer og 1 suppleant for 4 år.

7.8.           Hvis et bestyrelsesmedlem træder ud af sin vandforsynings bestyrelse eller ansættelsesforhold, fratræder vedkommende samtidig som bestyrelsesmedlem og erstattes af suppleanten fra det berørte område.

7.9.           Bestyrelsesmedlemmerne modtager ikke honorar for bestyrelseserhvervet.

 

  1. Bestyrelsens opgaver

8.1.           Bestyrelsen har den overordnede ledelse af GVA og alle dets anliggender.

8.2.           Bestyrelsen skal sikre, at foreningens arbejde er i overensstemmelse med de gældende indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse, og at der kontinuerligt arbejdes for at løse indsatserne beskrevet heri.

I forbindelse med udførelsen af formålene under pkt. 2 har bestyrelsen ansvaret for:

  • Udarbejdelse af strategi
  • Udarbejdelse af budgetter
  • Udarbejdelse af årsregnskab
  • Udarbejdelse af forslag til og prioritering af de følgende års opgaver og projekter

(tidsfølgeplanen)

  • Udarbejdelse, ajourføring og revision af planerne for de aftalte opgaver og projekter
  • Den overordnede projektstyring inden for de vedtagne budgetter
  • Udarbejdelse af udkast til takster/m3-bidrag til godkendelse på generalforsamling

8.3.           Hvis lokale ændringer af vandforsyningsforholdene gør det ønskeligt eller nødvendigt at fremskynde et af de projekter, der er optaget i den konkrete tidsfølgeplan, kan tidsfølgeplanen ændres.

8.4.            Bestyrelsen forpligter sig til at orientere foreningens medlemmer om vedtagelse af aktiviteterne i pkt. 8.2, gennem udsendelse af referater af bestyrelsens møder pr. mail.

8.5.           Bestyrelsen forestår i samarbejde med de berørte vandforsyninger betingelser for udførelse af opgaver og projekter.

8.6.           Tegningsret for foreningen har formanden og et bestyrelsesmedlem fra de forbrugerejede vandforsyninger i forening eller den samlede bestyrelse.

Bestyrelsen kan meddele prokura, enkel eller kollektiv til Aalborg Vand A/S’ repræsentanter i GVA’s ledelse.

8.7.           Det er medlemmernes hensigt, at foreningens bestyrelse til enhver tid sammensættes således, at de nødvendige kompetencer er til stede i forhold til foreningens formål og virke. Det tilstræbes i denne henseende, at der til enhver tid blandt bestyrelsens medlemmer er personer med erfaring og faglige kompetencer relateret til opgaverne omfattet af foreningens formål, jf. pkt. 2.

8.8.           Bestyrelsen kan ansætte en eller flere medarbejdere i GVA til at varetage drifts- og/eller administrationsopgaver m.v. vedrørende GVA’s opgaver og projekter.

 

  1. Møder i bestyrelsen

9.1.           Bestyrelsen afholder mindst ét møde pr. kalenderkvartal.

9.2.           Møder indkaldes af formanden. Formanden er forpligtet til at indkalde til møde, såfremt mindst 2 bestyrelsesmedlemmer skriftligt anmoder herom.

9.3.           Hvert bestyrelsesmedlem har én stemme.

9.4.           Bestyrelsens beslutninger afgøres ved 2/3 flertal, dog således at en beslutning kun kan vedtages, hvis der i flertallet både indgår et flertal af Aalborg Vand A/S’ medlemmer og et flertal blandt medlemmerne fra de forbrugerejede vandforsyninger.

Ved fravær kan stemmes via skriftlig fuldmagt givet til et af de øvrige bestyrelsesmedlemmer.

Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når 2/3 af bestyrelsens medlemmer er til stede, herunder enten formand eller næstformand.

9.5.           En repræsentant fra en forbrugerejet vandforsyning kan deltage som observatør i bestyrelsen, når der behandles opgaver eller projekter vedrørende det pågældende vandforsyningsforsyningsområde.

Den berørte forbrugerejede vandforsyning forudsættes forinden inddraget i planlægningen.

Sekretariatet kan deltage med en eller flere repræsentanter ved bestyrelsesmøder med observatørstatus.

9.6.           Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

 

  1. Tilgang af almene vandforsyningsanlæg og ophør af et alment vandforsyningsanlæg

10.1.         Som medlem af GVA kan optages enhver almen vandforsyning inden for Aalborg Kommune.

10.2.         En almen vandforsyning, som ikke tidligere har været del af Vandsamarbejdet, kan efterfølgende ligeledes indgå som medlem i foreningen, såfremt foreningen godkender dette, eller dette følger af et kommunalt påbud om deltagelse i foreningen.

10.3.         Ved optagelse i GVA betaler den almene vandforsyning et beløb svarende til normalt bidrag for året forud for indtrædelse. Beløbet forfalder til betaling på indtrædelsestidspunktet.

10.4.         Udtrædelse af frivillig deltagelse af GVA kan ske med 3 års varsel til udgangen af et kalenderår.

Deltagere i foreningen, der er påbudt deltagelse i foreningen, kan ikke udtræde, medmindre dette godkendes af kommunen, der har udstedt påbuddet.

10.5.         Bidrag frem til udtræden skal betales til GVA, jf. pkt. 5.

I opsigelsesperioden bevarer medlemmet alle rettigheder.

Ved genindmeldelse i opsigelsesperioden fortsætter medlemskabet uden betaling af yderligere bidrag efter pkt. 10.3.

10.6.         Et udtrædende medlem har ikke krav på nogen andel af GVA’s formue.

 

  1. Sekretariat

11.1.         Det praktiske arbejde omkring de opgaver og projekter, bestyrelsen træffer beslutning om, udføres af en sekretariatsfunktion, der mod betaling varetages af Aalborg Vandkoncernen under hensyntagen til gældende lovgivning.

11.2.         Aalborg Vand koncern afregnes for deres varetagelse af sekretariatsfunktionen under hensyntagen til de enhver tid gældende regler herom. Der udarbejdes en skriftlig aftale herom mellem Aalborg Vand-koncernen og GVA.

11.3.         Aalborg Vand A/S kan uden samtykke fra GVA overdrage sekretariatsfunktionen til et med Aalborg Vand A/S koncernforbundet selskab.

11.4.         Sekretariatet er bemyndiget til at indgå de aftaler, der er nødvendige for at få udført de af bestyrelsen trufne beslutninger.

11.5.         Hvor bestyrelsens beslutninger medfører behov for ekstern bistand, styres licitation, opfølgning m.v. af sekretariatet i overensstemmelse med de beslutninger, der er truffet i bestyrelsen.

 

  1. Kapitalforhold og hæftelse

12.1.         GVA har ingen indskudskapital, og medlemmerne har ingen økonomiske rettigheder i forhold til GVA’s formue.

12.2.         De indbetalte bidrag kan kun anvendes til de under pkt. 2 nævnte formål.

12.3.         For GVA’s forpligtigelser hæfter alene GVA’s formue.

12.4.         Medlemmer hæfter ikke for GVA’s gæld.

12.5.         GVA’s optagelse af ekstern finansiering skal så vidt muligt ske via et finansieringsinstitut, som Aalborg Vand A/S anvender.

12.6.         Aalborg Kommune skal, så længe kommunen har stillet garanti for GVA’s gæld:

  • Godkende takster, budgetter og regnskaber for GVA,
  • godkende lånoptagning, køb, salg og pantsætning af fast ejendom
  • godkende vedtægtsændringer, og
  • godkende GVA’s opløsning.

 

  1. Regnskab

13.1.         GVA’s driftsregnskab samt status føres af sekretariatet.

13.2.         Regnskabet udarbejdes efter gældende dansk regnskabspraksis.

13.3.         Regnskabsåret er kalenderåret.

13.4.         GVA's regnskab revideres af den til enhver tid værende revisor for Aalborg Vand A/S.

 

  1. Tvister

14.1.         Tvister, der måtte opstå som følge af eller i forbindelse med nærværende aftale, skal søges løst ved gensidig forhandling.

Såfremt Parterne ikke er i stand til at løse tvisten ved forhandling inden 30 kalender dage regnet fra det tidspunkt, hvor en part fremsatte begæring om forhandling, skal tvisten herefter søges løst i mindelighed ved hjælp af en mediator udmeldt af Mediationsinstituttet. (I fald ”Mediationsinstituttet” ophører med at eksistere, benyttes et andet mediationsorgan forbundet med eller anbefalet af Danske Advokater).

14.2.         Enhver af Parterne er berettiget til at anmode Mediationsinstituttet om at få tilsendt forslag til 1-2 mediatorer.

Såfremt Parterne ikke kan blive enige om valg af mediator inden 8 kalenderdage efter modtagelsen af forslag, er hver af Parterne berettiget til at lade Mediationsinstituttet vælge en mediator i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler for Mediationsinstituttet.

Udgifter til gennemførelse af mediation deles ligeligt mellem Parterne.

14.3.         Såfremt Parterne ikke opnår enighed via mediation inden 6 uger efter valg af mediator, afgøres tvisten efter retningslinjerne i pkt. 14.4-14.6.

14.4.         Hvis sagsgenstanden ikke overstiger 500.000 kr., afgøres sagen ved de almindelige domstole i overensstemmelse med retsplejelovens bestemmelser med Retten i Aalborg som første instans.

14.5.         Tvister, hvor sagsgenstanden udgør eller overstiger 500.000 kr., eller hvor sagsgenstanden ikke kan opgøres økonomisk, afgøres ved de almindelige domstole i overensstemmelse med retsplejelovens bestemmelser med Retten i Aalborg som første instans, medmindre Parterne aftaler Voldgift i overensstemmelse med lov om voldgift (nr. 553 af 24. juni 2005).

14.6.         Parterne kan ikke indgå aftale om voldgiftsbehandling i den udstrækning, at tvisten vedrører:

  • En afgørelse, der er truffet efter vandforsyningslovens bestemmelser og/eller
  • Aalborg Byråds vedtagelser eller vedtagelser truffet i henhold til delegation fra Aalborg Byråd.

 

 

 

  1. Ændring, udvidelse og ophør af foreningen

15.1.         Ændring af og tilføjelser til nærværende vedtægter kræver beslutning på foreningens generalforsamling.

15.2.         GVA ophører og opløses, hvis generalforsamlingen træffer beslutning herom. En beslutning om opløsning af GVA kræver tillige Aalborg Kommunes godkendelse, såfremt kommunen har stillet garanti for GVA’s gæld, jf. pkt. 12.6.

15.3.         Ved opløsning gøres egenkapitalen op af administrator, der er valgt af generalforsamlingen.

Administrator forestår fordeling af formue/gæld.

Fordelingen finder sted forholdsmæssigt efter samme princip som i pkt. 5.1 opgjort pr. den seneste indberetning. Almene vandforsyninger kan i stedet vælge at overtage deklarationer og fast ejendom i eget område inden for fordelingens rammer og/eller mod betaling.

15.4.         Igangsatte opgaver og projekter skal opgøres og afsluttes, før GVA kan opløses endeligt.

 

  1. Ikrafttræden

16.1.         Nærværende vedtægter er vedtaget i forbindelse med beslutning om foreningens stiftelse den 13. december 2017, og træder i kraft ved foreningens stiftelse den 1. januar 2018.

 

 

Bilag 7.3 til vedtægter for GVA

Kontaktområderne:

  • Kontaktgruppe Nord:

Gl. Sulsted, Grindsted, Horsens-Langholt, Sulsted Stationsby, Tylstrup,

Uggerhalne, Vestbjerg og Vodskov.

 

  • Kontaktgruppe Nørresundby-Vadum:

Lindholm, Nr. Uttrup, Vadum, Vejlen og Aalborg Forsyning.

 

  • Kontaktgruppe Aalborg Sydvest:

Drastrup, Ellidshøj, Frejlev, Godthåb, Klitgård, Restrup Nørholm Enge, Svenstrup,

Sønderholm og Aalborg Forsyning.

 

  • Kontaktgruppe Aalborg Sydøst:

Dall Villaby, Essendrup, Fjellerad, Gistrup, Granly, Gunderup, Hennedal, Klarup,

Lundby, Nøvling, Oppelstrup, Romdrup, Sønder Tranders, Vejgaard, Visse, Vaarst og Aalborg Forsyning.

Daniel Borup
Daniel Borup

Formand, Aalborg Vand A/S

Kim Pedersen
Kim Pedersen

næstformand, Svenstrup Vandværk

Anders Jungersen
Anders Jungersen

Vadum Vandværk

Bjarne Thomsen
Bjarne Thomsen

Tylstrup Vandværk

Carsten Bech
Carsten Bech

Vestbjerg Vandværk

Henrik Højlund
Henrik Højlund

Godthåb Vandværk

Lene Toldbod Burgaard
Lene Toldbod Burgaard

Aalborg Vand A/S

Michael Reedtz
Michael Reedtz

Vejgaard Vandværk

Birthe Dilling Berg
Birthe Dilling Berg

Aalborg Vand A/S

Ole Pedersen
Ole Pedersen

Vadum Vandværk

Selmer Nielsen
Selmer Nielsen

Fjellerad Vand amba

Tonny Kuno Carlsen
Tonny Kuno Carlsen

Aalborg Vand A/S

Referater fra bestyrelsesmøder

Bestyrelsen for Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg mødes ca. 1 gang i kvartalet eller 4 gange om året til bestyrelsesmøde.

Desuden tager bestyrelsen på ekskursion, mødes til temaaften eller lign. 1-2 gange om året.

Det er sekretariatet, der har ansvaret for at afholde bestyrelsesmøderne.

1. Godkendelse af dagsorden

Godkendt

2. Bemærkninger til referat fra forrige møde

Ingen bemærkninger til referatet fra forrige møde.

Næstformanden bemærkede, at der i samarbejdsaftalen efter Henrik havde haft den til gennemsyn ikke er tilføjet noget om ansvar og forsikring, men at samarbejdsaftalen nu er underskrevet.

3. Gennemgang af regnskab

3.1. Kvartalsregnskab 2024

Kvartalsregnskabet blev gennemgået.

Opgørelse over køb af timer og tilsvarende økonomi i 2023 (arbejde udført af sekretariatet og økonomi) og sammenlignet med hvad samme antal timer i 2024 vil svare til med baggrund i 2024-priser.

3.2. Oversigt over status på forhandlinger

Oversigt over status på forhandlinger lige nu blev fremlagt, herunder antal påbegyndt forhandlinger, forhandlinger der afventer svar fra fx SKAT, antal lodsejere der har fået et tilbud, forhandlinger der er sendt til Aalborg Kommune samt hvor mange der afventer igangsætning. I oversigten fremgik et bedste bud på erstatningsstørrelse samt hvornår udbetalingerne forventesat falde til udbetaling.

Der var spørgsmål til ha pris for landbrugsjord ift. erstatning. Erstatningen fastsættes altid efter en konkret vurdering og er forskellen mellem før og efter værdien på ejendommen ved rådighedsindskrænkninger. Købsprisen fastsættes af ejendomsmægler.

Bestyrelsen ønsker, at oversigten over status på forhandlinger benyttes fremadrettet, da den giver et godt overblik over det samlede behov for midler til erstatning og hvornår erstatningerne forventes udbetalt.

3.3. Budget 2025

Budget for 2025 blev gennemgået.

Oversigt over status på forhandlinger er endnu ikke indarbejdet i budget 2025.

Der er en fejl i administrationsomkostninger. Det betyder, at udgifter til afholdelse af bestyrelsesmøder og generalforsamling er på 10.000 kr. (forplejning), mens de resterende omkostninger er på sekretariatsfunktion til møderne.

3.4. Takst for 2026

Graf over likviditet blev gennemgået.

Der blev spurgt ind til, om det er bekymrende, at likvidbeholdningen rammer tæt på 0 kr. i 2028, hvis alt går som forventet, i forhold til videre drift af foreningens opgaver. Svar; Der er ikke grund til bekymring. Taksten fastsættes ud fra, hvad foreningen forventer at komme i mål med ift. Grundvandsbeskyttelse, samt en forventning om omkostningsniveauer til drift af sekretariatet efter 2028.

Sekretariatet anbefaler af taksten nedsættes, dog ikke til under 1 kr./m3.

Punktet tages op igen på de næstkommende bestyrelsesmøder, så bestyrelsen kan fremlægge et forslag til takst for 2026 på generalforsamlingen i maj 2025.

4. Formandens orientering

4.1. Samarbejdsaftalen

Samarbejdsaftalen er underskrevet og gældende.

Timepriser for 2025 udsendes sammen med referatet.

5. Sekretariatets orientering

5.1. Status på projekter

Handleplaner for vandværker:

Der arbejdes videre med projektet i 2025. Sekretariatet forventer at gå i gang medforsyningsområde Hammer Bakker.

Informationsindsats:

Sekretariatet har en stor værktøjskasse med meget godt materiale. Sekretariatet foreslår, at der ikke laves noget nyt materiale. Vandværkerne er på kontaktgruppemøderne blevet opfordret til at anvende værktøjskassen. I det hele taget er vandværkerne altid velkomne til at kontakte sekretariatet.

Analyseudbyd:

Kontrakten med tidligere analysefirma ophørte i september 2024. Der har i år været gennemført analyseudbud, hvor der er indgået en 3-årig kontrakt med Højvang Laboratorie. Der er i kontrakten mulighed for 1 års forlængelse af 2 omgange. Analysefirmaet har mulighed for at prisregulere 1 gang årlig. Reguleringen afhænger primært af, hvor mange nye parametre, der skal analyseres for jf. drikkevandsbekendtgørelsen. Analysefirmaet er udelukkende valgt på baggrund af bedste tilbud ift. pris.

5.2. Forhandlinger herunder BNBO

Runesvinget – Lukket punkt

5.3. Kontaktgruppemøder – opsamling

Der var meget stor forskel på, hvor meget spræl, der var på de forskellige kontaktgruppemøder. Det var nogle gode og relevante emner. Det blev nævnt, at der er udkommet en guide fra Danske Vandværker med hvilke oplysninger, der er krav til fremadrettet.

Sekretariatet nævnte, at det tidligere har været bestyrelsesmedlemmer, der gav orienteringen fra Foreningen. Det blev nævnt, at det var rart, at det var sekretariatet, da alle dermed får de samme oplysninger på møderne. Bestyrelsesmedlemmerne kan evt. komme med input undervejs eller efterfølgende.

6. Forelæggelse af eventuelle punkter til bestyrelsens behandling og eventuelle beslutninger, herunder sager om afslutning af frivillige aftaler

6.1. Bestyrelsesforsikring

Præmie er uændret i 2025. Fremadrettet sker en ændring, der betyder en automatisk fornyelse af forsikringen samt en indeksregulering på 2 % hvert år fra 2026.

Vurderingen er, at det ikke kan gøres billigere.

Bestyrelsen accepter og godkender, at bestyrelsesforsikringen fornyes med den nye klausul.

6.2. Godkendelse af budget 2025 og forslag til takst for 2026

Budget 2025 godkendes, idet et tilrettet budget sendes ud med referatet.

Takst 2026 tages op på møde i januar.

6.3. Mødedatoer i 2025 - forslag

Følgende mødedatoer er godkendt:

Bestyrelsesmøde, torsdag den 23. januar kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, onsdag den 26. marts kl. 16.30

Generalforsamling, tirsdag den 27. maj kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, mandag den 1. september kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, torsdag den 20. november kl. 16.30

7. Eventuelt

Intet

8. Stillingtagen til enkelte punkters fortrolighed

Detaljer vedr. forhandlinger inkl. salg af købte arealer er fortroligt.

9. Kommende møder

Bestyrelsesmøde, torsdag den 23. januar kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, onsdag den 26. marts kl. 16.30

Generalforsamling, tirsdag den 27. maj kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, mandag den 1. september kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, torsdag den 20. november kl. 16.30

  1. Godkendelse af dagsorden

Godkendt

  1. Bemærkninger til referat fra forrige møde

Ingen bemærkninger

  1. Gennemgang af regnskab og budget
    • Halvårsregnskab 2024

Halvårsregnskabet blev gennemgået.

Der blev spurgt ind til forecasting for udbetaling af erstatninger, da der er store afvigelser på, hvad der forventes at skulle udbetales af erstatninger i budget, og hvad der bliver realiseret. Har vi en forventning om at nå i mål med erstatninger som budgetteret med ved udgangen af Q4.

Bestyrelsen ønsker en oversigt over status på forhandlinger, således det fremgår, hvor mange forhandlinger der er i behandlingsproces hos fx SKAT eller lign, hvor mange der er i forhandlingsproces, og hvad vi forventer at disse erstatninger løber op i, således bestyrelsen kan se, hvor mange penge der er allokeret til erstatninger og forventes udbetalt i den nærmeste fremtid. Bestyrelsen ønsker dette værktøj til revision af budget.

Der blev også spurgt ind til, om der kan laves en guideline for, hvornår forhandlinger sendes videre til pålæg i Aalborg Kommune. Pålæg fra kommunen giver ikke hurtigere grundvandsbeskyttelse. Tidsforbruget ved de frivillige forhandlinger skyldes for en stor del, at forhandlingsprocessen også er en modningsproces for den lodsejer, som skal indgå i forhandlingen.

  1. Formandens orientering
    • Samarbejdsaftalen

Tidligere aftale mellem GVA og Aalborg Forsyning var gammel og forældet. Der er derfor udarbejdet en ny samarbejdsaftale, hvor der er specificeret, hvilke opgaver GVA køber af Aalborg Forsyning. Som storkunde hos Aalborg Forsyning får GVA 10% rabat på timepriserne.

Som tillæg til samarbejdsaftalen er der lavet et bilag med de relevante timepriser for GVA gældende for 2024. Timepriser for 2025 bliver fremlagt for bestyrelsen på næste bestyrelsesmøde. Fremadrettet vil budget og timepriser blive fremlagt samtidigt på bestyrelsesmødet i Q4.

Bestyrelsen ønsker en samlet opgørelse over købte timer i kr. for 2023, og et skøn over hvad vi forventer for 2024, hvis der anvendes samme timetal men 2024 timepriser. Sekretariatet medbringer overslag på næste bestyrelsesmøde.

Der var spørgsmål til, hvilken metode Aalborg Forsyning anvender til den årlige regulering af timepriser. Svar: Aalborg Forsyning kigger bredt i markedet samt i nyeste rammeaftaler med rådgivere og bruger medianen af markedspriserne til fastsættelse af de nye timepriser.

Der er ændret praksis for, hvornår timepriserne for næste år fastsættes, så budget kan udarbejdes på det rigtige timeprisgrundlag. Bestyrelsen påpegede, at timepriserne skal foreligge i Q3.

Der var spørgsmål til ansvar og forsikring, hvem hæfter for dette? Det fremgår ikke af udkast til samarbejdsaftalen. Der var forslag om, at afsnit vedr. ansvar og forsikring indarbejdes i samarbejdsaftalen. Henrik har tilbudt at kigge samarbejdsaftalen igennem efter tilrettelser inden den sendes til underskrift.

Der var enighed i bestyrelsen om, at samarbejdsaftalen kan underskrives efter tilrettelser.

  1. Sekretariatets orientering
    • Generalforsamling 2024 – opsamling

Rigtig godt med et fagligt oplæg efter generalforsamlingen. Det er en udfordring at tiltrække vandværkernes bestyrelsesmedlemmer til GVAs generalforsamling. Der var forslag om at lave bedre reklame for generalforsamlingen, evt. en flyer eller andet materiale, der kan gøre folk nysgerrige. Der var uenighed om, hvorvidt flyers virker.

Det fungerede godt at afholde generalforsamlingen hos Aalborg Forsyning i Norbis Park, da der er gode parkeringsforhold.

Sekretariatet opfordrer bestyrelsen til at tænke over forslag til fagligt oplæg, som kan bruges på næste generalforsamling. Bestyrelsen nævnte, at oplægget gerne skal være fagligt og underholdende.

  • Status på projekter

Pilotprojektet Handleplaner for Vandværker er afsluttet. Der er udarbejdet handleplaner for Svenstrup Vandværk, Godthåb Vandværk, Ellidshøj Vandværk og Aalborg Forsynings kildepladser i forsyningsgruppen Flødal.

Generelt for Svenstrup Vandværk var der ikke så meget nyt i handleplanen, men den opdaterede version var bedre end den forrige, der bare kunne arkiveres med det samme. Processen med rådgiverne var god, da de var meget kompetente. Handleplanen, pixibogen og Aalborg Kommunes tilsynsnotat supplerer hinanden rigtig godt.

For Godthåb Vandværk var der små øjenåbnere og generelt enig i Svenstrup Vandværks bemærkninger. Da der er forskel på et by-vandværk og et land-vandværk havde Godthåb Vandværk håbet at projektet gik lidt videre end det gjorde.

Formålet med denne opdatering af handleplanerne er, dels at undersøge, om nødforsyningsledningerne er brugbare, og dels at drøfte fremtid med vandværkerne og dermed sikre at det enkelte vandværk er bæredygtigt, inden der investeres i grundvandsbeskyttelse. Pixibogen beskriver de grundvandskemisk forhold på kildepladserne og i oplandet til det enkelt vandværk. Aalborg Kommunes tilsynsnotat beskriver den fysiske tilstand af vandværket. Disse tre afrapporteringer skal ses i sammenhæng, og kombineret med indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse, danner de grundlag for det videre arbejde med grundvandsbeskyttelsen.

Bestyrelsen pointerede, at det er vigtigt at fastsætte rammerne for projektet, hvad er med og hvad er ikke med. Det skal afspejles i handleplanerne, at der er stor forskel på bynær vandværker og land vandværker.

Bestyrelsen har godkendt, at sekretariatet arbejder videre med koncept.

  • Forhandlinger herunder BNBO

Generel orientering om igangværende forhandlinger.

Herunder at GVA har købt areal på ca. 18 ha ved Flødal kildeplads, og har søgt dispensation ved landbrugsstyrelsen, da foreningen ikke må eje jord. Arealet er tinglyst med deklaration.

Ny BNBO lovgivning er trådt i kraft 1. juli 2024. I den nye lovgivning har Kommunerne pligt til at risikovurdere alle BNBO og beskytte sårbare BNBO mod ”erhvervsmæssig anvendelse af pesticider”. Desuden er der indskrevet tidsfrister for gennemførelsen. Aalborg Kommune har i den forbindelse sendt et brev til GVA den 3. juli, hvor de beskriver, at de påtænker at gennemføre en politiskproces, hvor det anbefales politikerne at fastholde fremgangsmåden, der er vedtaget i indsatsplanerne. Aalborg Kommune havde i den forbindelse behov for en tidsplan fra GVA og de øvrige grundvandssamarbejder i kommunen.

GVA har skriftligt svaret, at vi som minimum skal bruge resten af 2024 samt det meste af 2025 til forhandling af frivillige aftaler indenfor BNBO, hvor der er ca. 50 lodsejere.

Sagen kommer for Klima- og Miljøudvalget d. 24. september 2024.

  1. Forelæggelse af eventuelle punkter til bestyrelsens behandling og eventuelle beslutninger, herunder sager om afslutning af frivillige aftaler

Næste bestyrelsesmøde er julemødet. Bestyrelsen har besluttet, at mødet afholdes på Norbis Park ligesom sidste år, da det fungerede godt. Sekretariatet kontakter kantinen på Norbis Park vedr. forplejning. Henrik og Michael er forhindret i at deltage.

Bestyrelsen har nikket til, at der arbejdes videre med sagen behandlet under pkt. 5.3.

  1. Eventuelt

Intet.

  1. Stillingtagen til enkelte punkters fortrolighed

Drøftelser og information vedr. forhandlinger holdes fortroligt.

Det blev debatteret, hvorvidt bestyrelsen kan nøjes med ét referat, hvor alt fortroligt ikke fremgår, fremfor et beslutningsreferat kun til bestyrelsen og et orienteringsreferat til hjemmesiden. Det blev aftalt, at den hidtidige procedure fastholdes.

  1. Kommende møder

Bestyrelsesmøde, torsdag den 28. november kl. 16.30, Norbis Park

  1. Godkendelse af dagsorden

Godkendt

  1. Bemærkninger til referat fra forrige møde

Ingen bemærkninger til referatet.

Der blev spurgt ind til spørgeskema, som sekretariatet sendte til medlemmerne sidste efterår. Sekretariatet har på opfordring fra medlemmerne tidligere fremsendt breve til Aalborg Kommune vedrørende fremdrift på indvindingstilladelser. Spørgeskemaet var et forsøg fra sekretariatet på at få samlet op på status på indvindingstilladelser, og hvad der ligger i pipeline hos medlemmerne. Desværre modtog sekretariatet kun få besvarelser på spørgeskemaet.

  1. Gennemgang af regnskab
    • Gennemgang af årsregnskab 2023

Årsregnskabet blev gennemgået.

Der blev spurgt ind til solgt varebeholdning og materielle anlæg, da der i 2022 stod i alt ca. 12,3 mio kr. I 2023 er disse jorde solgt til den vurderede pris, og salget er gået direkte ind på banken.

  • Revisionsrapport

Hurtig gennemgang, ingen bemærkelsespunkter.

Der blev spurgt til udgiften for revision af regnskab. Det fremgår af årsrapporten.  Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg benytter Aalborg Forsynings aftale med revisionsfirma og har fordel af det.

  • Kvartalsregnskab 2024

De afholdte timer for marts er endnu ikke afregnet, hvorfor kvartalsregnskabet ikke er klar til fremlæggelse. Det blev besluttet på bestyrelsesmødet i 2023, at kvartalsregnskabet for 1. kvartal fremsendes pr. mail til bestyrelsen til orientering og evt. bemærkninger. Hvis der er behov for det, indkalder sekretariatet til ekstraordinært bestyrelsesmøde.

Det er en udfordring at have kvartalsregnskab for første kvartal klar inden afholdelse af bestyrelsesmøde, hvor planlægning af generalforsamling ligeledes er på dagsorden, så det kan nås inden udsendelse af rettidig indkaldelse. Det er således en tilbagevendende udfordring.

Aftalen vedrørende timepriser som blev indgået i januar, er gældende. Der mangler udarbejdelse af en opdateret samarbejdsaftale med Aalborg Forsyning. Sekretariatet arbejder på udkast til en samarbejdsaftale. Formanden og næstformanden bliver inddraget, når der ligger et udkast klar.

  • Økonomi vedr. forhandlinger, tilsyn og overvågning i 2023

Forbrug vedr. de forskellige poster blev gennemgået.

Udgifter til analyser blev drøftet, da der i 2023 er brugt flere midler end tidligere år. Sekretariatet arbejder for, at analyser bliver udført samme år som de er bestilt. Tidligere er analyser bestilt i efteråret, hvor analyseperioden og betaling strækker sig over 2 år (fx 2022 og 2023).

I 2023 er der betalt for alle analyser i Aalborg SV (33 prøver) og Hvorup (26 prøver), som tilhørte 2022 analyserunden. I 2023 er der desuden betalt for stort set alle analyser i Aalborg SØ (67 prøver) og Hammer Bakker (19 prøver), enkelte betales dog først i 2024. Det er derfor ikke muligt at sammenligne 2021-2023 analysepriser.

Sekretariatet ønsker fremadrettet, at analyser bliver udført samme år, som de bliver bestilt. Tidligere er analyser bestilt i efteråret, hvor analyseperioden og betaling strækker sig over 2 år (fx 2022 og 2023).

Sekretariatet vurderer hvert år hvilke parametre, der skal analyseres. Parametre, der ikke længere er relevante, tages ud af analyseprogrammet, og der tilføjes parametre, hvis der ønskes en screening, som fx PFAS i 2022-2023. I 2024 er PFAS analyserne nedjusteret, så det kun analyseres relevante steder.

Fremadrettet bliver analyser bestilt og så vidt muligt analyseret inden for samme år, så der er mulighed for bedre at sammenligne fremadrettet. Det er også sekretariatets ønske i forbindelse med afrapportering.

Bestyrelsen ønsker fremadrettet, at posterne for forhandlinger, tilsyn og overvågning gennemgås tilsvarende som på dette møde en gang om året, gerne på møde nr. 2.

  1. Formandens orientering

Formanden havde intet nyt at orientere om.

  1. Sekretariatets orientering
    • Status på projekter

Handleplaner for vandværker:

Sekretariatet har møde med Aalborg Forsyning mandag d. 22. april vedrørende handleplaner, hvor der er nogle ting, som skal afklares, inden projektet kan komme videre og færdiggøres.

FORTROELIGT: Forhandlinger

Sekretariatet orienterede om igangværende forhandlinger.

  • Vandets Dag 2024 og informationsindsatsen

I forbindelse med Vandets Dag 2024 og informationsindsatsen har 2 vandværker fået lavet foldere, og 1 vandværk har fået lavet beachflag og bannere.

Vejgaard Vandværk var meget begejstret for foldere, som de havde sendt ud digitalt sammen med indkaldelse til deres generalforsamling, samt udleveret printet til dem som mødte op til generalforsamlingen. Der var en positiv tilbagemelding fra forbrugerne på folderen, som gav stof til eftertanke.

  • Generalforsamling

Generalforsamlingen afholdes i år d. 23. maj kl. 16:30, i Konferencesalen på Norbis Park 100, Vodskov.

Bestyrelsen indstiller Morten Steen Sørensen som dirigent.

Gode ideer til oplæg, som holdes efter generalforsamlingen, blev drøftet på mødet.

Sekretariatet forslog at invitere Camilla Kjær Henningsen fra Danske Vandværker (har tidligere arbejdet hos VSK) til at holde et oplæg om ”hvad gør Danske Vandværker for grundvandsbeskyttelse”. Der blev nævnt i den forbindelse, at vi er langt foran med samarbejde og grundvandsbeskyttelse i Aalborg, og at det derfor var vigtigt at oplægsholdere fra Danske Vandværker var bekendte med, hvor langt man er i Aalborg. Camilla er lokalkendt og har indgående kendskab til både Aalborg Kommunes indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse og Grundvandssamarbejde Aalborg.

Der blev nævnt, at vi kunne invitere en forsker fra Aalborg eller Aarhus Universitet til at holde et oplæg om ny vandteknologi eller forskning på området. Eller få en fra Aalborg Vand til at afholde et oplæg om grundvandsbeskyttelse/grundvandsparker.

Sekretariatet følger op på forslag til oplæg, der kom frem under mødet. Der udsendes indkaldelse til generalforsamling senest mandag d. 22. april.

  1. Forelæggelse af eventuelle punkter til bestyrelsens behandling og eventuelle beslutninger, herunder sager om afslutning af frivillige aftaler
    • Godkendelse af årsregnskab 2023

Godkendt under pkt. 3.1

  • Underskrift – årsregnskab 2023 og revisionsrapport

Blev underskrevet ved mødes afslutning.

  1. Eventuelt

Næstformanden berettede om sidste møde i vandplanudvalget (VPU), hvor der bl.a. havde været snak om lav tilslutning til diverse møder, fx møder på Stigsborg Brygge, hvor der skal betales for parkering, og til generalforsamlinger.

Aalborg Kommune har siden sidste VPU-møde givet 6 tilladelser, og arbejder videre med at få flere på plads. I Nibe-området er man i gang med at se på forsyningsledninger. Kim orienterede VPU om, at Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg havde fået tinglyst dyrkningsdeklaration syd for fjorden.

Aalborg Kommune har ændret praksis og involverer fremadrettet berørte vandværker i forbindelse med byplanlægning mv.

På sommerens møde for vandværker, der afholdes af Aalborg Kommune i juni, er det aftalt, at Danske Vandværker kommer og holder oplæg. Det blev drøftet, om det konflikter og er en udfordring i fht. at foreningen ligeledes har plan om oplæg fra Danske Vandværker til generalforsamlingen, men emnet er noget andet, hvorfor beslutningen blev at holde fast.

Michael orienterede om en oplevelse ved Vejgaard Vandværk, hvor Aalborg Kommune kontaktede dem vedrørende boringer, som ikke var tinglyste i Golfparken. Boringerne er udført i 2019, og det undrede vandværket, hvorfor Aalborg Kommune først følger op i 2024. Det viste sig, at Vejgaard Vandværk havde flere sagsnumre i Aalborg Kommune på samme sag, hvorfor den nye sagsbehandler havde overset oplysninger. Vandværkets boringer ligger på lånt areal i et fredet område, og de kan derfor ikke tinglyses.

  1. Stillingtagen til enkelte punkters fortrolighed

Orientering om forhandlinger.

  1. Kommende møder

Bestyrelsesmøde, mandag den 9. september kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, torsdag den 28. november kl. 16.30

Generalforsamling, torsdag den 23. maj kl. 16.30

  1. Godkendelse af dagsorden

Godkendt

  1. Introduktion til bestyrelsen v/sekretariatsleder

2.1 Ny bestyrelse fra 1. januar 2024

Birthe Dilling Berg er trådt ind som suppleant for Aalborg Vand A/S.

Der blev afholdt valg til bestyrelsen i 2023. Mødet var således det første, hvor den nye bestyrelse var samlet. Bestyrelsen fik derfor en kort introduktion til foreningens historik, formål og hovedopgaver.

  1. Konstituering af bestyrelsen

Daniel Borup, Aalborg Vand A/S fortsætter som formand.

Kim Pedersen, Svenstrup Vandværk blev genvalgt som næstformand.

  1. Bemærkninger til referat fra forrige møde

Bestyrelsen havde enkelte bemærkninger til referatet, som sekretariatet tager med fremadrettet.

  1. Gennemgang af regnskab og budget

5.1 Første og foreløbig gennemgang af årsregnskab 2023

Bestyrelsen fik en gennemgang af det foreløbige årsregnskab. Det endelige årsregnskab fremlægges på næste bestyrelsesmøde.

Der er enkelte poster, som skal tilrettes, herunder poster vedr. information. Det bliver der fulgt op på inden næste møde.

Der har været flere omkostninger til bl.a. analyser pga. høj inflation på ca. 10 %. Bestyrelsen ønsker en gennemgang af de enkelte poster, så det f.eks. tydeliggøres for bestyrelsen, hvor meget der er brugt på analyser kontra arbejdstimer.

5.2 Gennemgang af revideret budget 2024 samt investeringsoversigt (graf)

Det revideret budget 2024 blev gennemgået og sammenholdt med realiseret 2023.

Den nuværende opsætning af budget fastholdes. Bestyrelsen ønsker, at der redegøres internt for, hvor meget der er brugt/forventes at bruges på f.eks. forhandlinger. Der har været en historik for at ændre på opsætningen ca. 1 gang årligt. Det gør det vanskeligt at sammenligne med tidligere år.

5.3 Takst for 2025

Bestyrelsen indstiller, at taksten for 2025 fastholdes på 1,5 kr./m3.

Bestyrelsen forventer ud fra den nuværende situation, at taksten nedsættes til 1 kr./m3 i 2026. Det blev nævnt på mødet, at grafen (investeringsoversigt) med fordel kan vises for generalforsamlingen for at illustrere, at foreningen ikke har planer om at blive ved med at opbygge likviditet.

  1. Formandens orientering

Formanden har intet nyt at orientere om.

  1. Sekretariatets orientering

7.1 Princip for salg af jord

Foreningen er ved at købe et areal syd for fjorden, som skal sælges igen, da foreningen ifølge lovgivningen ikke må eje jord.

I forbindelse med erstatningsudbetaling ved indgåelse af frivillige aftaler bliver der foretaget en vurdering af prisen før og efter deklaration på ejendommen. Erstatningsstørrelsen er lig ”før-værdien” minus ”efter-værdien”.

Når foreningen sælger en ejendom/jord (da foreningen ikke må eje) sker det til ”efter-værdien”. Hvis ikke det er tilfældet, er sælger enten blevet over- eller underkompenseret. Med andre ord; Hvis jorden er mere værd, har foreningen betalt for høj en erstatning for gennemførelse af indsats. Som udgangspunkt sælger foreningen derfor jord til ”efter-værdien”, så der ikke sker en over- eller underkompensation.

Der blev stillet spørgsmål ved, hvor tinglysningsomkostninger skal bogføres, om det skal være under produktionsomkostninger, i forbindelse med forhandlinger eller erstatning, eller det er en administrationsomkostning. Det bliver der fulgt op på inden næste møde.

7.2 BNBO – forhandlinger uden for indsatsplan

Der har været en del presse omkring BNBO senest i efteråret 2023, hvilket har resulteret i enkelte henvendelser.

Sekretariatet viste et eksempel på en henvendelse, hvor lodsejers areal ligger inden for et BNBO, som Aalborg Kommune har vurderet via indsatsplan ikke skal beskyttes.

”BNBO-aftalen” omfatter kun erhvervsmæssig brug af pesticider. Det betyder, at for et BNBO-areal, der er omfattet af en indsatsplan, hvor der skal ske en nitratindsats, vil der skulle forhandles om samme areal flere gange.

Foreningen arbejder ud fra ”Rækkefølge af grundvandsbeskyttelse (tidligere bilag 5)” som findes i Aalborg Kommunes Vandforsyningsplan.

Bestyrelsen bakker op om, at foreningen holder sig til de planer, der er lavet, og at BNBO-indsatsen kan tages op igen på et senere tidspunkt, når der er mere klarhed omkring lovgivningen.

7.3 Status på projekter

Handleplaner
Pilotprojektet er godt i gang. Handleplanerne kommer til at fokusere på to overordnet temaer; levetidsforlængelse og nødforsyningsledninger.

7.4 Overvågning

Den nuværende plan er, at der i 2024 udtages prøver fra Aalborg SV, Hvorup og Vadum, og i 2025 udtages der prøver fra Aalborg SØ og Hammer Bakker.

Der mangler fortsat enkelte resultater fra prøver udtaget i 2023, som vi forventer at få snarest.

7.5 Tilsyn og forhandlinger

Tilsyn
Tilsynsfører har været på 53 tilsyn (117 matrikler) i 2023. Der er ikke konstateret overtrædelser.

Der har i forbindelse med tilsyn i 2023 været 9 opfølgninger, så som dispensationsansøgninger, som sekretariatet har fulgt op på.

Forhandlinger
Der er igangsat flere forhandlinger nord for fjorden, og der arbejdes videre med de forhandlinger som allerede er igangsat.

Lovgivning er ikke gearet til virkeligheden
Sekretariatet har fået en henvendelse fra et medlem.

Når et vandværk har fået tilladelse til at lave en ny boring/kildeplads og efterfølgende fået en indvindingstilladelse, går der ofte meget lang tid, før der foreligger en indsatsplan, og der kan igangsættes en beskyttelsesindsats.

Aalborg Kommune laver en indsatsplan, når Miljøstyrelsen har optegnet et indvindingsopland og foretaget en grundvandskortlægning.

Det betyder, at der kan gå flere år, før vandværket kan få beskyttet en ny kildeplads. Lovgivningen er ikke gearet til virkeligheden. Hvis et vandværk laver en ny kildeplads, vil det give mening at beskytte den helt fra starten og ikke først flere år efter etablering.

Sekretariatet ønsker at undersøge nærmere, om det er muligt at hjælpe med grundvandsbeskyttelse tidligere.

7.6 Informationsindsats

Af indsatsplanerne fremgår det, at informationsindsatsen er en lokal indsats, hvor målet er at levetidsforlænge by-vandværker.

Mulighed for studenterprojekt
Eksempel på projekt; Med fokus på viden om drikkevand og grundvandsbeskyttelse ønsker GVA at få udarbejdet undervisningsmateriale til skoleelever i 5. klasse, der skal besøge det lokale vandværk.

Sekretariatet har forhørt sig om erfaringer med at udbyde projekter til UCN.

Erfaringer fra andre er, at det godt kan lade sig gøre at udbyde et projekt til UCN-læreruddannelsen, men det er svært at styre, hvad der kommer ud af projektet, da eleverne har læringsmål, som skal opfyldes, samt elevernes egne ideer. Det skal afdækkes yderligere, om der kan opsættes nogle rammer, og om det er noget, foreningen ønsker at smide penge efter, da der vil være udgifter forbundet med styring af sådan et projekt, samt justeringer af hvad projektet ender ud i, inden det kan bruges i en informationsindsats.

Vandets Dag 2024
Sekretariatet sender snarest en mail ud til medlemmerne, hvor der bliver gjort opmærksomme på, at det er muligt at få lavet noget materiale, hvis der er behov for dette i forbindelse med Vandets Dag.

Sekretariatet er ved at lave udkast til en digital folder, som vandværkerne kan vælge at benytte i forbindelse med informationsindsatsen i 2024. Vandværkerne kan selv styre, hvordan informationen skal deles med deres forbrugere. Det er således hensigten, at vandværket selv kan vælge, hvilken nyhedskanal, der passer bedst i deres område.

Det er tanken, at folderen kan bruges som den er eller til at ”klippe” fra til f.eks. Facebook, til mails, hjemmeside eller selv vælge at printe folderen og dele ud.

 Desuden vil det igen være muligt at få lavet banner og/eller beachflag.

  1. Forelæggelse af eventuelle punkter til bestyrelsens behandling og eventuelle beslutninger, herunder sager om afslutning af frivillige aftaler

    8.1 Godkendelse af revideret budget 2024. Behandlet og godkendt under pkt. 5.2

    8.2 Godkendelse af forslag til takst 2025. Behandlet under pkt. 5.3

    8.3 Underskrift – Forretningsorden. Underskrevet af bestyrelsen

    8.4 Underskrift – Fuldmagt. Underskrevet af bestyrelsen

    8.5 BNBO-forhandlinger. Behandlet under pkt. 7.2

    8.6 Princip for salg af jord. Behandlet under pkt. 7.1

9. Eventuelt

Næstformanden orienterede fra seneste VPU (Vandplanudvalg) møde om status på tilladelser hos Aalborg Kommune. Der er et godt samarbejde med Aalborg Kommune.

Bestyrelsen drøftede den manglede/skrumpende opbakning til diverse møder, herunder fx kontaktgruppemøder, generalforsamlinger mv. En årsag til manglende tilslutning til møder på Stigsborg kunne være ændringen i parkeringsforhold. Bestyrelsen kom ind på, at der er behov for noget nytænkning for at gøre møderne mere attraktive at deltage i. Der har tidligere været spændende oplæg.

Bestyrelsen spurgte, om der var noget nyt ift. optagelse af nye medlemmer i GVA. Aalborg Kommune har igangsat en ressource vurdering og strukturanalyse af vandværkerne i Nibe-området, som afventes. Der er ikke noget nyt i sagen.

Sekretariatet udsendte et spørgeskema til alle medlemmer, som opfølgning på den tidligere henvendelse fra foreningen til Aalborg Kommune vedr. manglende tilladelser. Formålet er at undersøge og følge fremdrift i tilladelserne hos egne medlemmer, og for at kunne forberede Aalborg Kommune på, hvad de kan forvente af tilladelser i pipelinen. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er hensigten med undersøgelsen at hænge Aalborg Kommune ud.

  1. Stillingtagen til enkelte punkters fortrolighed

Intet

  1. Kommende møder

Bestyrelsesmøde, tirsdag den 16. april kl. 16.30, Norbis Park 100, 9310 Vodskov

Bestyrelsesmøde, mandag den 9. september kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, torsdag den 28. november kl. 16.30

 

Generalforsamling, torsdag den 23. maj kl. 16.30

  1. Godkendelse af dagsorden

Dagsorden blev godkendt.

  1. Bemærkninger til referat fra forrige møde

Ingen bemærkninger til referat fra sidste møde.

  1. Gennemgang af årsregnskab
    • Gennemgang af kvartalsregnskab 2023

Kvartalsregnskabet blev gennemgået.

  • Budget 2024 (se bilag)

Budget for 2024 blev gennemgået.

Bestyrelsen har tidligere besluttet at minimere informationsindsatsen i 2023 og derimod bruge flere midler i 2024. Der er derfor i budget 2024 afsat ekstra midler til informationsindsats.

Pilotprojektet vedr. handleplaner for vandværker i forsyningsgruppen Flødal skulle efter planen være færdig i 2023. Projektet er blevet forsinket, hvorfor færdiggørelse af projekt samt evaluering af pilotprojektet ligger i budget 2024.

  • Takst for 2025

Som lovet på sidste bestyrelsesmøde har sekretariatet lavet en graf for udviklingen i likvidbeholdningen. Grafen viser bedste bud på, hvornår sekretariatet forventer at skulle afvikle forhandlinger og udbetale erstatninger. Altså bedste bud på en investeringsoversigt, men med det forbehold, at det er svært at forudsige, hvornår forhandlingerne gennemføres, og pengene for erstatninger skal udbetales.

Bestyrelsen drøftede udfordringer og muligheder for, hvornår taksten bør nedsættes, da der ikke ønskes en yoyo-effekt, men at foreningen på den anden side ikke skal fortsætte med at opbygge en formue. Punktet tages op igen på de næstkommende bestyrelsesmøder, så bestyrelsen kan fremlægge et forslag til takst for 2025 på generalforsamlingen i maj 2024.

  1. Formandens orientering

Formanden har intet nyt at orientere om.

  1. Sekretariatets orientering

Sekretariatet har møde med rådgiver mandag d. 04.12.2023 om pilotprojekt handleplaner for vandværker, hvor status på projektet skal drøftes.

Grundvandssamarbejdet er inviteret til at deltage i bæredygtighedsfestival 2024. Sekretariatet har siden sidst deltaget i møde om arrangementet. Bestyrelsen skal fortsat vurdere, om det giver værdi for Grundvandssamarbejdet at deltage på en bæredygtighedsfestival, hvor der sandsynligvis hovedsageligt kommer folk, der i forvejen tænker på at passe på drikkevandet.

  • Valg til bestyrelsen

På kontaktgruppemøderne hos Aalborg Kommune var der valg til bestyrelsen. Bjarne (Tylstrup Vandværk), Anders (Vadum Vandværk), Kim (Svenstrup Vandværk) og Michael (Vejgaard Vandværk) ønskede alle at stille op til genvalg, og blev genvalgt til bestyrelsen.

Hos Aalborg Vand var Lene og Martin på valg, Martin træder ud af bestyrelsen og Lene fortsætter. Morten Jacobsen fra driften træder ind i bestyrelsen efter nytår.

I kontaktgruppe Nord er Helge Ziegler (Gl. Sulsted Vandværk) valgt som suppleant i stedet for Lars Borg Jensen (da han er trådt ud af bestyrelsen hos Gl. Sulsted Vandværk), resten af suppleanterne på valg, er genvalgt. I kontaktgruppe Syd-Vest mangler der en suppleant, men gruppen blev på kontaktgruppemødet enige om, at en suppleant er fint på nuværende tidspunkt. Hos Aalborg Vand mangler der ligeledes en suppleant, da Daniel Borup er trådt ind i bestyrelsen efter Lasse blev Borgmester.

  • Kontaktgruppemøderne – opsamling
  • Informationsindsats 2024

Sekretariatet fortalte på kontaktgruppemøderne, at der fremadrettet arbejdes på at udføre en informationsindsats, som kan køre over en længere periode, fremfor en kort kampagneperiode. Informationsindsatsen kunne fx være

  • Planche eller materiale til vandværker, ex. til besøg fra skoleklasser
  • Brev eller tekst med ”aha oplevelse” til forbrugerne

Bestyrelsen nævnte, at havefolket skal rammes i foråret inden de har købt sprøjtemidlerne. Bestyrelsen kunne godt være med på ideen at sprede budskaber via lokale skoler/børn.

Der opstod bekymring om at gå på papiret, da det er skidt i forhold til bæredygtighed. Hvor til der blev nævnt, at vandværkerne også kan sende en mail ud til sine forbrugere som en elektronisk udgave, eller benytte vandværkets hjemmeside eller SoMe.

Bestyrelsen nævnte, at mangel på grundvandsbeskyttelse er et nationalt problem, og at det måske kunne være relevant at lave en presseindsats fremfor en reklameindsats. Det kunne undersøges om man kunne få et indslag i TV2Nord, nordjyske eller betale for en artikel i ”migogaalborg”. Det skal afdækkes hvem der er afsender, er det grundvandssamarbejdet eller er det de enkelte vandværker?

Der blev nævnt en ide om at lave et projekt i samarbejde med UCN, universitet eller lign.

  • Overvågning

Overvågningsindsatsen er udført i Hammer Bakker og Aalborg SØ i 2023. Til næste år udføres overvågningsindsats i Hvorup, Vadum og Aalborg SV.

Der har i år været fokus på PFAS og de nye pesticidnedbrydningsprodukter (LM3, LM5 og LM6). Der er et enkelt sted, som er hård ramt af LM3, LM5 og LM6, hvor både enkelt stoffer og summen af stofferne er over kvalitetskravet til drikkevand. Derudover er der sporadiske fund, som overordnet ikke giver anledning til bekymring.

Omkring nytår 2022/23 blev der udsendt pixibøger fra grundvandsovervågningen. Forventningen er fremadrettet, at pixibøger udsendes til vandværker hvert 4 år, medmindre vi finder noget alarmerende i overvågningen. Hvert område overvåges pt. hvert 2 år.

  • Forhandlinger om grundvandsbeskyttelse

På kontaktgruppemøderne viste sekretariatet status for forhandlinger jf. nøgledokumentet i den kommunale vandforsyningsplan.

Sekretariatet gav en kort status på igangværende forhandlinger. Der ligger flere sager til behandling hos forskellige myndigheder, hvilket også forsinker processen.

Der er lige udsendt en høring af BNBO lovforslaget, som sekretariatet vil kigge nærmere på.

Der er kommet en forespørgsel fra en lodsejer i Hammer Bakker området, hvor lodsejer ejer jord indenfor BNBO. Aalborg Kommune har tidligere vurderet, at den pågældende kildeplads ikke skal beskyttes med deklarationer, men ifølge BNBO indsatsen skal kildepladsen beskyttes imod erhvervsmæssig brug af pesticider. BNBO opgaven ligger hos Aalborg Kommune og ikke hos Grundvandssamarbejdet. Punktet tages op på næste bestyrelsesmøde.

Nitrat i drikkevand: Enkelte områder er i indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse vurderet til kun at skulle beskyttes mod miljøfremmede stoffer. Hvis grænseværdien for nitrat ændres som følge af ny viden, kan dette få betydning for indsatsbehovet. Foreningen skal overveje om frivillige aftaler så vidt muligt også skal inkludere nitratindsats. Punktet tages op igen på næste bestyrelsesmøde.

  • Optagelse af nye medlemmer i Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg

Sekretariatet har været til møde i Bislev med vandværkerne fra Nibe området. Aalborg Kommune har igangsat en strukturanalyse af vandværkerne i området.

Grundvandssamarbejdet har jf. aftale fra sidste bestyrelsesmøde meldt ud, at vandværkerne skal finde ud af, hvordan de ville strukturere sig fremadrettet, da det ikke er realistisk at beskytte alle 18 vandværker. Dette skal ske, før Grundvandssamarbejdet vil tage stilling til, om der skal laves vedtægtsændringer og optages nye medlemmer.

  • Forslag til mødedatoer i 2024

Følgende mødedatoer er godkendt:

Bestyrelsesmøde, tirsdag den 30. januar kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, tirsdag den 16. april kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, mandag den 9. september kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, torsdag den 28. november kl. 16.30

 

Generalforsamling, torsdag den 23. maj kl. 16.30

  1. Forelæggelse af eventuelle punkter til bestyrelsens behandling og eventuelle beslutninger, herunder sager om afslutning af frivillige aftaler
    • Godkendelse af budget 2024
      Godkendt med forbehold. Tages op på næste bestyrelsesmøde.
    • Godkendelse af takst for 2025
      Godkendelse udsat.
    • Godkendelse af mødedatoer i 2024
      Godkendt
  1. Eventuelt

Bestyrelsen drøftede om det ville kunne åbne døre hos landmænd, hvis landbrugskonsulenter, som fx AGRI Nord involveres.

Sekretariatet nævnte, at der i forbindelse med forhandlinger ofte er dialog med landbrugsorganisationen, og at lodsejerne opfordres til at inddrage en landbrugskonsulent i forhandlingerne.

  1. Stillingtagen til enkelte punkters fortrolighed

 

  1. Kommende møder

Bestyrelsesmøde, tirsdag den 30. januar kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, tirsdag den 16. april kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, mandag den 9. september kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, torsdag den 28. november kl. 16.30

 

Generalforsamling, torsdag den 23. maj kl. 16.30

  1. Velkommen til ny formand – Daniel Borup

Foreningens nye formand bød velkommen til bestyrelsesmødet og gav en præsentation af sig selv og sin baggrund for at træde ind i bestyrelsen. Bestyrelsesmedlemmerne gav efterfølgende en kort præsentation af hvem de er samt hvilket vandværk de kommer fra.

  1. Godkendelse af dagsorden

Dagsorden blev godkendt.

  1. Bemærkninger til referat fra forrige møde

Der tilføjes til referatet fra sidst: ”Foreningen benytter samme pengeinstitut som Aalborg Vand. Bestyrelsen pointerer, at det er mange penge at have stående et sted, hvis banken krakker, men at foreningen har valgt at benytte et kendt pengeinstitut, og vurderer samtidig, at sandsynligheden for et bankkrak er lille.”

Referatet er godkendt med bemærkninger.

  1. Gennemgang af årsregnskab
    • Gennemgang af halvårsregnskab 2023

Halvårsregnskabet blev gennemgået.

Posten ”møder og bestyrelsesarbejde i øvrigt” blev diskuteret.

Bestyrelsen foreslog, at ”møder og bestyrelsesarbejde i øvrigt” i fremtiden kun omfatter bestyrelsesmøder og forplejning, og at ”sekretariatsfunktion til møder og bestyrelsesarbejde i øvrigt” konteres særskilt og fremgå af budget og regnskab.

  • Drøftelse af budgetlægning

Grafen for likviditetsudviklingen, som illustrerer forventninger til gennemførsel af grundvandsbeskyttelse og udbetaling af erstatninger, blev drøftet.

Sekretariatet har arbejdet ud fra en forventning om at afslutte arbejdet med forhandlinger om grundvandsbeskyttelse til og med 2026. Forhandlingsklimaet og udefra kommende påvirkninger har medført, at sekretariatet har været nødsaget til at justere forventningerne. Den nye forventning er at kunne være færdige med udgangen af 2028. Punktet uddybes under pkt. 6.

Foreningen er ikke sat i verden for at ophobe likvider. Derfor ønsker bestyrelsen at vurdere, om taksten er sat korrekt, eller om den skal justeres for en periode.  Budget og forslag til fremtidig takst drøftes på næste bestyrelsesmøde.

Der er over en årrække ophobet likvider i foreningen. Det skyldes hovedsageligt, at der ikke er realiseret udbetaling af erstatninger i den hastighed som forventet. Bestyrelsen drøftede, om generalforsamlingen skal anbefales, at taksten fastholdes på 1,5 kr. pr. solgt m3, eller om taksten skal nedjusteres?  Bestyrelsen har tidligere besluttet, at taksten skal forsøges holdt stabil og kun skal justeres, hvis det giver mening over en længere periode.

Bestyrelsen efterlyser en investeringsoversigt. Sekretariatet arbejder løbende med forventninger til udgifter til erstatninger og fremdrift på forhandlinger.

Sekretariatet udarbejder og medbringer på næste møde forslag til budget 2024 og herunder investeringsoversigt.

  1. Formandens orientering

Formanden er ny i bestyrelsen. Der er intet til dette punkt.

  1. Sekretariatets orientering
    • Status på projekter

Handleplaner for vandværker: Projektet er igangsat som pilotprojekt for Forsyningsgruppen Flødal.

Sekretariatet havde møde med Svenstrup og Ellidshøj i juni og har møde med Aalborg Vand og Godthåb i august.

Sekretariatet kommer med status på pilotprojektet til næste bestyrelsesmøde.

Kloakprojekt ved Arndrup: Projektet er gennemført.

Projektet er gennemført inden for budget. Der pågår forhandlinger om grundvandsbeskyttelse i området.

 

  • Forhandlinger

Sekretariatet har modtaget høring af Vandforsyningsplanens nøgledokument ”Rækkefølge for grundvandsbeskyttelse” fra Aalborg Kommune. Der er ingen ændringer i vores område og oversigten følger i grovetræk vores forhandlinger. Sekretariatet sender svar på høring til Aalborg Kommune.

Sekretariatet gennemgik, hvordan rækkefølgen for grundvandsbeskyttelse fungerer. Foreningen er tæt på at være færdig med beskyttelse at 1’erne (første prioritet til beskyttelse) og er gået i gang med prioritet 2 og 3. Sekretariatet gennemgik hvilke områder hvor der er forhandlinger i gang og hvilke udgifter der forventes at skulle bruges på erstatninger for de forskellige områder.

Bestyrelsen fik en gennemgang af igangsatte forhandlinger samt de overordnede forventninger til udgifter og fremdrift.

Bestyrelsen efterspurgte en grafisk fremstilling af de forventede udgifter og fremdrift eks. en tappekurve.

Bestyrelsen ønsker en mere regelmæssig opdatering på forskellige projekter, heriblandt forhandlinger inkl. forventet budget.

Sekretariatet arbejder løbende med at opsnappe de ”lavt hængende frugter” sideløbende med de igangsatte forhandlinger. Sekretariatet opfordrer til, at vandværkerne kontakter sekretariatet, hvis der opstår mulighed for køb af arealer/ejendomme lokalt.

 

  • Optagelse af nye medlemmer i Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg

Sekretariatet blev inviteret af Aalborg Kommune til at deltage i et møde med Nibe-områdets vandværker i foråret 2023. Formålet var at drøfte oprettelse af et samarbejde om grundvandssamarbejde.

Der foreligger ingen indsatsplan for grundvandsbeskyttelse for området endnu, men Aalborg Kommune forventer at have en indsatsplan med udgangen af 2025.

Vandværkerne i Nibe-området har bedt GVA om at undersøge under hvilke vilkår, de kan blive en del af Grundvandssamarbejde Aalborg.

Årsagen er baseret på en forventning om at vandværkerne får påbud om at samarbejde efter vedtagelse af indsatsplanen.

Vedtægterne for GVA rummer mulighed for at optage nye medlemmer. Det vil kræve en justering og præcisering af vedtægterne, og der er behov for yderligere retningslinjer herunder økonomiske hensyn og sammensætning af bestyrelsen.

På møde i oktober er bestyrelsens tilbagemelding til Nibe-vandværkerne (og Aalborg Kommune), at de skal være mere konkrete i forhold til, hvordan området fremad skal forsynes samt hvilket behov for grundvandsbeskyttelse de forventer.

Der arbejdes ikke videre med optagelse af nye medlemmer før Nibe-vandværkerne og Aalborg Kommune vender tilbage med noget mere konkret og en udmelding på ovenstående.

Den endelige beslutning og vedtægtsændringer kan kun besluttes af generalforsamlingen.

 

  • Valg til bestyrelsen

Der skal være valg til bestyrelsen i efteråret 2023. Selve valghandlingen kommer bl.a. til at foregå på kontaktgruppemøderne, hvor sekretariatet har fået punktet med på dagsordenen. Det er de siddende bestyrelsesmedlemmer, der tager snakken både forud og på de enkelte møder. Sekretariatet sender brev via mail til medlemmerne og gør opmærksom på, at der er valg. Bestyrelsesmedlemmer, som er på valg, kontaktes af sekretariatet for at afdække, om der ønskes genvalg.

Bestyrelsens sammensætning blev drøftet. Bestyrelsen ønsker ikke en ændret sammensætning på nuværende tidspunkt. Hvis foreningen udvides med nye medlemmer, kan emnet taget op igen.

  1. Forelæggelse af eventuelle punkter til bestyrelsens behandling og eventuelle beslutninger, herunder sager om afslutning af frivillige aftaler

Bestyrelsen har besluttet at forlænge den tegnede Bestyrelsesforsikring.

Sekretariatet kontakter bestyrelsen, hvis forsikringen mod forventning overskrider det

forventede beløb.

  1. Eventuelt

GVA er blevet inviteret til at deltage i Aalborg Kommunes Bæredygtighedsfestival 2024. Sekretariatet deltager i informationsmødet for at høre nærmere.

Bestyrelsen drøftede om en sådan festival vil give værdi og rammer vores primære målgruppe. Det kunne være sjovt at deltage, men der skal også vurderes om det giver mening.

Deltagelse i bæredygtighedsfestival 2024 tages op på næste bestyrelsesmøde.

  1. Stillingtagen til enkelte punkters fortrolighed

Ingen punkter.

Drøftelser vedr. forhandlinger og økonomi i forbindelse med forhandlinger og evt. optagelse af nye medlemmer holdes fortroligt.

  1. Kommende møder

Bestyrelsesmøde, torsdag den 30. november kl. 16.30, Norbis Park, Nefovej 50, 9310 Vodskov

Rul til toppen